Principala » 2011 » Март » 11 » Clasa 9-B absolventii gimnaziului din 2011.Regulamentul de absolvire a gimnaziului.
Clasa 9-B absolventii gimnaziului din 2011.Regulamentul de absolvire a gimnaziului.
16:55
Au mai ramas 2 luni si cei 28 elevi din clasa 9 al liceului nostru vor deveni si absolventi, O parte din ei se atirna serios fata de acest eveniment, altii mai putin serios, dar credem ca in timpul ce a ramas se vor concentra si depunind eforturi vor absolvio cu succes gimnaziul, doar innainte-i asteapta admiterea.
Regulamentul de organizare şi desfăşurare a examenelor de
absolvire a gimnaziului anul şcolar 2004-2005
Aprobat prin Hotărîrea Colegiului Ministerului Educaţiei
I. DISPOZIŢII GENERALE
Examenele de absolvire a învăţămîntului gimnazial au funcţia de
certificare a nivelului de cunoştinţe şi a competenţelor de bază ale elevilor la
finele acestei trepte de şcolaritate şi se organizează în temeiul Legii
Învăţămîntului, articolul 19.
Examenele de absolvire a gimnaziului sînt obligatorii pentru fiecare
absolvent al acestei trepte de şcolaritate. Admiterea la examene se face de
către consiliul profesoral al şcolii, în baza rezultatelor obţinute de elevi la
disciplinele şcolare incluse în planul de învăţămînt, conform prevederilor
„Regulamentului privind promovarea în învăţămîntul primar şi secundar general”.
Disciplinele şi programele de examen, subiectele de examen, termenele
de organizare şi desfăşurare a examenelor de absolvire a gimnaziului se
stabilesc de către Ministerul Educaţiei (în continuare Minister).
Pentru elevii care în perioada examenelor de absolvire participă la
olimpiade, competiţii şi festivaluri internaţionale, cu autorizarea Ministerului
Educaţiei (în continuare Minister); pentru elevii care din alte cauze
argumentate (accident, îmbolnăvire şi a.) au lipsit de la examene; pentru elevii
care au obţinut note nesatisfăcătoare la examene în sesiunea de bază, Ministerul
organizează sesiune repetată. Orarul desfăşurării examenelor repetate se
stabileşte de Minister. Elevii care nu au fost admişi la examene de către
consiliul profesoral, din cauza notelor nesatisfăcătoare (sub "5"), precum şi
elevii care nu au luat examenul repetat, pot susţine examenele în conformitate
cu „Regulamentul privind promovarea în învăţămîntul primar şi secundar general”.
Coordonarea pe plan republican a acţiunilor privind organizarea şi
desfăşurarea examenelor este asigurată de către Comisia republicană pentru
examenele de absolvire a gimnaziului. Direcţiile raionale/municipale
învăţămînt, tineret şi sport constituie comisii de examene raionale, iar, în
fiecare instituţie de învăţămînt, - comisie şcolară de examene.
Deţinătorii diplomelor de gradul I, II şi III la concursurile şi
olimpiadele republicane, organizate de Minister, deţinătorii de medalii şi
menţiuni la olimpiadele internaţionale, delegaţi de Minister în anul absolvirii,
li se acordă, la disciplina respectivă, nota „10”, fără examinare.
Candidaţii respectivi susţin celelalte examene.
II. ORGANIZAREA EXAMENELOR
Examenele de absolvire a gimnaziului se organizează în fiecare şcoală
unde există absolvenţi ai acestei trepte de şcolaritate.
Examenele de absolvire a gimnaziului se organizează în scris. La limba
şi literatura română, şcoala alolingvă – scris/oral. Pentru proba scrisă se
acordă 2 ore astronomice, iar la proba orală - 15 minute pentru fiecare elev.
Timpul de lucru se calculează din momentul în care elevii încep rezolvarea
efectivă a lucrării. Examenele încep la aceeaşi oră în toate instituţiile de
învăţămînt. Ora începerii examenelor este stabilită de Minister.
Elevii vor susţine într-o zi o singură probă, fără a mai desfăşura alte
activităţi şcolare. Între examene se face o pauză de, cel puţin, o zi.
III. STABILIREA SUBIECTELOR PENTRU PROBELE SCRISE
Subiectele pentru examene se stabilesc de către minister, conform
următoarelor criterii:
să fie în strictă concordanţă cu programele de examen pentru absolvirea
ciclului gimnazial, stabilite şi publicate de către minister;
să asigure o cuprindere echilibrată a materiei studiate;
să aibă un grad mediu de dificultate;
Baremele de corectare şi schema de notare vor asigura unitatea de
corectare şi notare la nivel republican.
IV. COMISIILE DE EXAMEN
Comisia republicană pentru examenele de absolvire a gimnaziului are
următoarea componenţă:
preşedinte;
vicepreşedinte;
membri;
secretar.
Componenţa nominală a acestei comisii se aprobă
anual prin ordinul ministrului.
Comisia republicană:
monitorizează respectarea actelor normative privind organizarea şi
desfăşurarea examenelor de absolvire a gimnaziului;
propune spre aprobare schema de convertire a scorurilor acumulate în note;
soluţionează sesizările parvenite din partea comisiilor raionale/municipale;
ia act de raportul final privind organizarea şi desfăşurarea examenelor de
absolvire a gimnaziului, în vederea formulării deciziilor de ordin conceptual şi
strategic;
anulează examenul în cazul cînd pachetul cu materiale a fost deschis pe o
altă latură decît cea anunţată de minister în ziua examenului. Ministerul
stabileşte un alt termen, în aceeaşi sesiune. Persoanele care s-au făcut
vinovate de această încălcare se sancţionează.
Comisia republicană
poate delega reprezentanţi pe lîngă comisiile raionale. Delegatul Comisiei
republicane are următoarele atribuţii:
supraveghează activitatea comisiei raionale de organizare a examenelor, a
comisiilor raionale de corectare şi de contestaţii;
inspectează instituţiile de învăţămînt şi comisiile de corectare, verificînd
modul de aplicare a prevederilor Regulamentului privind organizarea şi
desfăşurarea examenelor de absolvire a gimnaziului;
propune comisiilor raionale/din şcoli, atunci cînd constată abateri de la
regulament, schimbări în componenţa comisiilor;
informează Comisia republicană despre modul de desfăşurare a examenelor.
Comisia raională/municipală pentru examenele de absolvire a
gimnaziului are următoarea componenţă:
preşedinte;
vicepreşedinte;
membri;
secretari.
Componenţa nominală a acestei comisii se aprobă,
anual, prin decizia şefului Direcţiei raionale/municipale învăţămînt, tineret şi
sport.
Comisia raională/municipală:
organizează şi este responsabilă de desfăşurarea examenelor de absolvire a
gimnaziului în instituţiile pendinte;
stabileşte preşedinţii comisiilor din şcoli;
creează comisii raionale de corectare a lucrărilor;
organizează şi coordonează activitatea comisiilor raionale de corectare şi
de contestaţii;
nominalizează instituţiile în baza cărora vor funcţiona comisiile de
corectare (centrele de corectare);
asigură, împreună cu direcţiile instituţiilor de învăţămînt, în baza cărora
au fost create centre de corectare, condiţiile necesare de funcţionare a
comisiilor şi de păstrare a lucrărilor;
acumulează, sistematizează şi transmite scorurile cumulative (numărul de
elevi cu acelaşi număr de puncte) Comisiei republicane;
stabileşte componenţa nominală a comisiilor de corectare şi a celor de
contestaţie;
Aprobă comisiile de examene la proba orală;
preia de la Comisia republicană, prin preşedintele comisiei
raionale/municipale, lucrările pentru probele scrise şi baremele de corectare;
păstrează, în condiţii de deplină siguranţă, lucrările şi baremele de
corectare şi le transmit comisiilor din şcoli în ziua susţinerii fiecărei probe
scrise;
instruieşte preşedinţii comisiilor din şcoli şi toate celelalte persoane
antrenate în desfăşurarea examenelor;
primeşte de la Comisia republicană şi transmite comisiilor de corectare
schema de convertire a scorurilor în note;
analizează modul de desfăşurare a examenelor de absolvire a gimnaziului în
baza rapoartelor primite de la comisiile din şcoli şi de la comisiile raionale
de corectare;
elaborează şi transmite Comisiei republicane, în termen de 5 zile de la
încheierea examenelor de absolvire a gimnaziului, raportul cu privire la
organizarea şi desfăşurarea examenelor, conform Anexei nr.1
Comisia din şcoală pentru examenele de absolvire a gimnaziului are
următoarea componenţă:
preşedinte;
membri;
secretar.
Comisia din şcoală se întruneşte pentru instruire cu
cel puţin 24 de ore înainte de începerea primei probe.
Comisia din şcoală:
este responsabilă de organizarea şi desfăşurarea examenelor în şcoala
respectivă;
asigură condiţiile necesare pentru organizarea şi desfăşurarea examenului;
organizează desfăşurarea examenelor conform graficului elaborat de Minister;
propune componenţa comisiei pentru examinarea orală;
instruieşte cadrele didactice care asigură supravegherea în sălile de
examen;
întocmeşte lista absolvenţilor clasei a IX-a care participă la examenele de
absolvire a gimnaziului, îi repartizează pe săli şi aduce la cunoştinţa elevilor
aceste liste cu 24 de ore înaintea începerii examenului;
preia de la comisia raională/municipală, prin preşedinte, numărul necesar de
lucrări egal cu numărul de elevi care susţin examenele şi le păstrează în
condiţii de securitate deplină;
deschide pachetele cu teste în sala de examen în prezenţa elevilor, pe
latura indicată de minister;
repartizează supraveghetorii pe săli de examen, prin tragere la sorţi, cu 15
minute înainte de începerea examenului;
controlează activitatea tuturor persoanelor antrenate în organizarea şi
desfăşurarea examenelor;
transmite comisiei raionale de corectare lucrările scrise şi
centralizatoarele completate cu date despre instituţia respectivă;
asigură deplasarea profesorilor-membri ai comisiilor raionale de corectare
din instituţia dată la centrul de corectare.
înregistrează cererile de contestaţii ale elevilor şi le transmite comisiei
de contestaţii împreună cu lucrările;
întocmeşte procesele verbale ale examenelor în baza borderourilor de notare;
transmite pentru arhivare, cu proces-verbal, secretarului şcolii toate
documentele privind examenele.
Comisia raională/municipală de corectare are următoarea componenţă:
preşedinte – profesor de profil, deţinător de grad didactic;
corectori – profesori la disciplină, preponderent din gimnazii, deţinători
de grade didactice.
Corectorii sunt grupaţi pe discipline de
examen. Componenţa nominală a comisiei de corectare se stabileşte de către
Direcţia raională/municipală învăţămînt, tineret şi sport. Componenţa numerică a
Comisiei se stabileşte în funcţie de numărul de lucrări de corectat, avându-se
în vedere că fiecare corector să verifice circa 100 de lucrări.
Comisia raională/municipală de corectare are următoarele atribuţii:
preia, sub semnătură, prin preşedintele comisiei, lucrările primite de la
comisia din şcoală;
preşedintele comisiei codifică lucrările şi le repartizează corectorilor;
deschide, în prezenţa corectorilor, pachetul cu Baremul de corectare, la ora
şi pe latura indicate de Minister;
corectează lucrările conform baremului de corectare şi completează borderoul
de notare (Anexa 2, coloanele 3,4,6);
ompletează şi transmite comisiei raionale de examene centralizatoarele cu
scorurile obţinute de fiecare elev la fiecare item;
acordă notele conform schemei de convertire a scorurilor în note (Anexa 2,
coloana 5);
completează şi semnează borderourile de notare şi este responsabilă de
corectitudinea completării lor (Anexa 2, coloana 2);
predă comisiilor de examen din şcoli borderourile de notare şi schema de
convertire a scorurilor în note.
20. Comisia de examinare pentru proba orală are următoarea componenţă:
preşedinte – profesor de profil, deţinător de grad didactic;
examinatori – profesori la disciplină.
Examinatorii sunt
grupaţi cîte doi. Componenţa nominală a comisiei de examinare se stabileşte de
către Direcţia raională/municipală învăţămînt, tineret şi sport. Componenţa
numerică a comisiei se stabileşte în funcţie de numărul de elevi, avîndu-se în
vedere că fiecare examinator va evalua circa 25 de elevi.
V. DESFĂŞURAREA EXAMENELOR
Sălile de examen vor fi în prealabil pregătite pentru această
activitate, prin eliminarea oricăror materiale didactice care ar putea influenţa
elevii în realizarea probelor. Pe uşa fiecărei săli de examen se afişează
lista nominală a elevilor repartizaţi în sala respectivă.
Repartizarea în săli a elevilor se va face după cum urmează:
accesul elevilor în sălile de examen este permis cu 15 minute înainte de
începerea probei. Elevii care au întîrziat sunt primiţi în sală numai cu
aprobarea preşedintelui comisiei din şcoală;
se interzice elevilor să aibă asupra lor manuale, tabele, calculatoare de
buzunar, telefoane mobile, notiţe etc.;
elevii se repartizează cîte unul în bancă, în ordinea prevăzută în listele
afişate;
fiecare elev primeşte lucrarea şi completează citeţ datele de pe colţul ce
urmează a fi lipit. Colţul lucrării va fi lipit de către supraveghetor, după ce
va verifica identitatea elevului.
Supraveghetorii vor fi aleşi dintre cadrele didactice de alte
discipline decît cea de examen, din şcoala respectivă sau din alte şcoli
apropiate. Repartizarea pe săli a supraveghetorilor se face de către
preşedintele comisiei în ziua fiecărei probe, cu 15 minute înainte de ora de
începere a examenului, prin tragere la sorţi. Supraveghetorii sunt repartizaţi
cîte doi pentru fiecare sală. Supraveghetorii intră în săli după ce au
primit listele elevilor, testele pentru proba scrisă respectivă, într-un număr
egal cu numărul de elevi din sală.
Desfăşurarea probelor scrise va avea loc după cum urmează:
în plenul comisiei din şcoală, supraveghetorii primesc de la preşedinte sau
vicepreşedinte, contra semnătură, testele într-un număr egal cu numărul elevilor
din fiecare sală de examen;
din momentul în care supraveghetorii distribuie testele elevilor, nici un
elev nu mai poate părăsi sala până la predarea lucrării;
în cazuri excepţionale, elevul poate părăsi temporar sala, fiind însoţit de
către unul dintre supraveghetori, pînă la revenirea sa în sală;
pentru redactarea răspunsurilor, elevii vor folosi numai cerneală sau pastă
de culoare albastră, iar pentru executarea schemelor şi a desenelor vor folosi
numai creion negru. Nu se va folosi altă hîrtie decît cea distribuită de
supraveghetori;
în timpul desfăşurării probei scrise, supraveghetorii de săli nu dau nici o
indicaţie elevilor, nu discută între ei şi nici nu rezolvă vreun subiect al
lucrării;
în timpul desfăşurării examenului, în sălile de examen au acces preşedintele
şi vicepreşedintele comisiei din şcoală, membrii Comisiei republicane şi ai
comisiei raionale/municipale, precum şi persoanele delegate de către Comisia
republicană;
pe măsură ce îşi încheie lucrul, elevii predau lucrările supraveghetorilor
şi semnează în borderoul de prezenţă. La expirarea timpului acordat pentru
îndeplinirea probei, elevul predă imediat lucrarea, fiind interzisă depăşirea
timpului. Ultimii 3 elevi rămîn în sală pînă la predarea ultimei lucrări;
supraveghetorii, imediat după finalizarea probei, predau lucrările
preşedintelui comisiei din şcoală, care verifică dacă numărul lucrărilor
corespunde cu numărul elevilor de pe listă;
comisia din şcoală transmite lucrările comisiei raionale de corectare, la
centrul de corectare;
comisia din şcoală organizează susţinerea examenelor de absolvire a
gimnaziului şi pentru elevii cu instruire la domiciliu;
comisia republicană anulează examenul în cazul, cînd plicul cu materiale a
fost deschis pe o altă latură decît cea anunţată de minister în ziua examenului.
Ministerul stabileşte un alt termen, în aceeaşi sesiune.
Desfăşurarea probei orale:
elevii intră în sala de examen în ordinea afişată. În sală se află permanent
4-5 candidaţi;
fiecare examinator apreciază răspunsul elevilor cu scoruri, în conformitate
cu baremul de evaluare şi le introduc în borderoul de notare (Anexa nr.3,
coloana „Proba orală”). În cazul cînd diferenţa dintre scorurile acordate de
examinatori este mai mare de un punct, preşedintele comisiei de examen mediază
situaţia, iar hotărîrea sa este definitivă.
comisia din şcoală transmite frecvenţele scorurilor obţinute de elevi
comisiei raionale de examen;
comisia de examen din şcoală introduce în borderou scorurile şi notele de la
proba scrisă (Anexa nr.3, coloana «Proba scrisă» ) şi calculează nota medie la
examen (Anexa 3, coloana «Nota medie»).
Nota la disciplina la care se susţin probe scris şi oral se calculează
ca medie aritmetică a ambelor note, cu rotunjire pînă la întreg.
VI. CORECTAREA ŞI NOTAREA PROBELOR SCRISE. COMUNICAREA
REZULTATELOR EXAMENELOR
Aprecierea probelor scrise se face cu note de la "10” la "1”; nota
minimă de promovare la fiecare probă scrisă este nota "5”.
Corectarea şi notarea lucrărilor se va face după cum urmează:
preşedintele comisiei din şcoală transmite lucrările preşedintelui comisiei
de corectare;
preşedintele comisiei de corectare cifrează apoi repartizează lucrările
pentru corectare membrilor comisiei;
fiecare lucrare se verifică de către un singur corector, conform baremului
de corectare;
itemii care au fost apreciaţi de comisia de corectare ca fiind copiaţi se
apreciază cu „0” puncte;
scorurile elevilor la fiecare item se introduc pe centralizatoare;
preşedintele comisiei de corectare re-verifică selectiv 10% din lucrări şi
poate decide re-verificarea unor lucrări cu implicarea altor corectori;
preşedintele comisiei de corectare propune comisiilor autorizate
corespunzătoare scoaterea din drepturi a corectorilor care au comis încălcări,
sau nu asigură verificarea calitativă a testelor;
preşedintele comisiei de corectare predă, cu proces-verbal, lucrările şi
borderourile de notare preşedintelui comisiei din şcoală.
Comunicarea rezultatelor se face la instituţiile de învăţământ prin
afişarea listelor, care includ numele şi prenumele elevilor, nota obţinută la
fiecare probă.
VII. DEPUNEREA ŞI REZOLVAREA CONTESTAŢIILOR
Comisiile raionale/municipale de contestaţii se constituie pe
discipline de examen. În fiecare raion, la fiecare disciplină se constituie o
singură comisie de contestaţii.
Comisia de contestaţii are următoarea componenţă:
preşedinte – profesor de disciplina de examen, deţinător de grad didactic;
corectori – profesori la disciplina de examen, deţinători de grade
didactice.
Contestaţiile cu privire la rezultatele probelor de examen se depun în
termen de 24 de ore de la afişarea rezultatelor, se înregistrează la
secretariatul şcolii şi se înaintează la comisia raională de contestaţii de
către preşedintele comisiei din şcoală. Lucrările contestate se examinează în
următoarele trei zile după comunicarea rezultatelor de la ultimul examen.
Comisiile raionale/municipale de contestaţii revăd lucrările primite
şi le apreciază conform aceloraşi bareme de corectare. Rezultatele re-corectării
lucrărilor se fixează într-un proces-verbal, semnat de preşedinte şi de membrii
comisiei. Nota acordată de comisia de contestaţii este definitivă. Lucrările
scrise, baremele de corectare şi copia procesului-verbal se restituie
instituţiei de învăţămînt respective. În procesul de re-corectare a
lucrărilor de către Comisia de contestaţii nu se permite prezenţa elevilor,
părinţilor, cadrelor didactice.
VIII. DISPOZIŢII FINALE
Respectarea întocmai a Regulamentului privind organizarea şi
desfăşurarea examenelor de absolvire a gimnaziului este obligatorie pentru toate
persoanele antrenate în organizarea şi desfăşurarea examenelor la această
treaptă de şcolaritate. Pentru abateri de la Regulament, persoanele care
s-au făcut vinovate se sancţionează după cum urmează:
elevii care, în timpul desfăşurării probelor scrise, sunt surprinşi copiind,
sau transmiţînd soluţii cu privire la rezolvarea subiectelor, sunt eliminaţi de
la proba respectivă, iar lucrarea este anulată cu menţiunea "anulată pentru
încălcare”.
supraveghetorii, corectorii care săvîrşesc fapte cu caracter infracţional,
sau manifestă neglijenţă în exercitarea atribuţiilor, sunt sancţionaţi conform
legislaţiei în vigoare şi pierd dreptul de a mai fi antrenaţi în activităţi de
examinare;
preşedinţii comisiilor raionale şi şcolare de examene şi preşedinţii
comisiilor de corectare la disciplinele corespunzătoare, care au manifestat
lipsă de responsabilitate în rezultatul cărora au fost admise încălcări ale
stipulărilor prezentului regulament, se sancţionează administrativ de către
Direcţia raională/municipală învăţămînt, tineret şi sport sau de Minister, după
caz. Persoanele odată sancţionate nu mai pot fi antrenate în astfel de funcţii
la nici un tip de examene;
membrii comisiilor şcolare, raionale şi republicane de examene au dreptul să
elimine din sala de examene supraveghetorii şi elevii care au fost surprinşi în
comitere de încălcări;
Ministerul va evalua anual, selectiv, calitatea verificării testelor de
examene şi convertirea corespunzătoare a scorurilor în note. Rezultatele
evaluării, concluziile şi recomandările respective vor fi comunicate factorilor
de decizie pentru luare de măsuri corespunzătoare;
Lucrările scrise ale elevilor, borderourile de notare, schema de
notare se păstrează în şcoală timp de 3 ani, iar procesele-verbale – 5 ani, apoi
se transmit în arhivă. Nu se eliberează copii ale lucrărilor de examen.